Sollicitatie als gratis marketing

“Sinds kort ben ik werkzaam bij Q-logic als Marketing & Office Manager. Hiervoor was de recruitmentwereld nog vrij onbekend terrein voor mij. Vooral het werken binnen een coöperatie was geheel nieuw voor me. Iedereen werkt hier op zijn/haar eigen manier en ik merk dat iedereen werkt vanuit intrinsieke motivatie. Binnen no time raakte ik bekend met alle ins en outs binnen de specialisaties die Q-logic rijk is. Iets wat binnen elke specialisatie terugkwam, was het wel en wee rondom sollicitatieprocedures.

Wat veel bedrijven zich nog steeds niet beseffen, is dat een sollicitatiegesprek een stukje gratis marketing is. In plaats van een kandidaat meteen het vuur aan zijn/haar schenen te leggen, is het nog een hele kunst om je kandidaten op hun gemak te stellen. Bij ons doet iedere recruiter dit op zijn eigen manier. Wanneer je het voor elkaar hebt gekregen dat je kandidaten zich welkom voelen, krijg je immers ook hun ware aard te zien. Uiteraard kun je hierna het subtiele vragenvuurtje op ze afvuren, maar dan nog zou ik adviseren; deze kandidaten zijn jouw word-of-mouth advertising nadat ze de deur uitlopen. Daarnaast hoeft een kandidaat niet tegen een sollicitatie op te zien, maar deze juist te zien als een leermoment en als bedrijf kun jij hieraan bijdragen.

Een klant van Q-Logic die op dit vlak punten scoort is Red Bull. Een van de kandidaten die we hier geplaatst hebben (toevallig een vriendin van mij), deed uitgebreid verslag van deze positieve ervaring. Aangezien ze pas net was afgestudeerd en dus geen ervaring had met solliciteren, hebben mijn collega’s haar geholpen met het voorbereiden op het gesprek. Na dit eerste gesprek bij Q-logic had ze al zoveel geleerd dat ze het gesprek bij Red Bull vol vertrouwen inging.
Niet alleen werd ze bij Red Bull met open armen ontvangen door het personeel, na afloop kreeg ze ook nog eens alle nieuwe smaken Red Bull mee naar huis. Een kleinigheidje voor Red Bull, maar dit (incl. de gastvrijheid en sfeer) heeft wel geresulteerd in het gesprek van de dag tijdens het wekelijkse etentje met 16 vriendinnen (onder het genot van een Red Bull). Zelfs voordat haar contract was getekend, was ze al blij met haar eerste ervaringen op de arbeidsmarkt. Kleine moeite, grote impact.”