Welke sollicitant past bij ons bedrijf? Q-logic vertelt hoe u hier achter komt!

Wij weten als geen ander hoe belangrijk een match is tussen een nieuwe medewerker en een bedrijf. Onze klanten waarderen het altijd enorm dat wij net een stap extra zetten en niet alleen naar een bedrijfs- of vacatureprofiel kijken, maar ook graag willen weten welke bedrijfscultuur ergens heerst, hoe de identiteit is vormgegeven en aan welke waarden belang wordt gehecht. Wij willen graag onze kennis op dit gebied met u delen.

Uit onderzoek van Yacht blijkt dat het voor zo’n 30 procent van de organisaties niet eenvoudig is om de juiste mensen te vinden voor hun vacatures. En zijn de vacatures eenmaal ingevuld, dan vertrekken zes van de tien medewerkers binnen twee jaar en vijftien procent al binnen een jaar.

Een mis-match tussen een werkgever en werknemer is vervelend. Er wordt onnodig veel tijd en geld verloren aan werving en selectie, het is demotiverend voor andere medewerkers en bovenal heeft het tot gevolg dat bedrijven er steeds minder in slagen om hun doelen te realiseren. Hoe voorkom je die mis-match nu? Uit onze ervaring geven wij u graag de volgende tips mee:

1. Probeer een duidelijk profiel op te stellen van jullie nieuwe collega. Denk hierbij aan een bepaald kennisniveau, opleidingsniveau en werkervaring. Maar denk ook aan wat voor type er in het team zou passen, wat voor interesses zouden daarbij passen, wat voor persoonlijkheid? Houd hierbij rekening met de reeds heersende bedrijfscultuur, welke waarden zijn daarbinnen van belang?
2. Probeer zoveel mogelijk clichés en nietszeggende termen in de vacature omschrijving te voorkomen. LinkedIn-topvrouw Lena Olievier waarschuwt bijvoorbeeld voor woorden als ‘dynamisch’ en ‘creatief’, Ze waarschuwt de werknemers om zich te blijven onderscheiden. Hoe meer de identiteit van een bedrijf uit de vacature omschrijving blijkt, hoe groter de kans natuurlijk is dat het iemand aantrekt die hierin past.
3. De eerste selectie vindt plaats op basis van CV’s en brieven en dan volgen natuurlijk de sollicitatiegesprekken. Sommige bedrijven doen deze gesprekken op gevoel, sommigen vertrouwen op een uitgebreid assessment. Evalueer uw sollicitatieprocedure eens kritisch. Waarom doen wij wat wij doen en hoe effectief zijn we hierin?
4. Vraag referenties van een sollicitant. Het is ook wel eens leuk om een referentie van een studiegenoot of een familielid te vragen, zo krijgt u een nog vollediger beeld van iemand.
5. Kijk op social media op welke manier een kandidaat zichzelf online presenteert. Behalve LinkedIn geeft bijvoorbeeld YouTube of Pinterest ook weer een ander beeld van iemand.
6. Houd eens een sollicitatiegesprek op een locatie die de sollicitant voorstelt. Wie weet komt iemand weer anders uit de verf op een plek waar hij zich op zijn gemak voelt.

Wilt u eens verder praten over de zoektocht naar een werknemer die echt bij uw bedrijf past? Neem dan contact met ons op, onze recruitment consultants helpen u graag!