Over LinkedIn
Besta op LinkedIn
Zorg voor een ingevuld profiel
- Bij ‘ervaring’ vul je je werkzaamheden in. Dit kun je zo uitgebreid doen als je zelf wilt. Een toelichting van 2-3 zinnen per functie is ideaal. Vergeet ook niet je ervaring te koppelen aan de organisatie. Op deze manier komt er een logo naast je werkzaamheid te staan waarop bezoekers kunnen doorklikken als ze meer informatie willen.
- Bij cursussen vermeld je relevante vakken tijdens je opleiding of andere bijscholing.
- Bij vaardigheden en onderschrijvingen benoem je waar jij goed in bent. Kies ongeveer 20 vaardigheden.Stimuleer anderen om te bevestigen dat jij hier goed in bent.
- Vul je opleiding(en) in.
- Aanvullende informatie is een onderdeel waarin jij kunt laten zien dat je anders bent dan anderen. Schroom niet om je interesses toe te voegen en vergeet niet aan te geven wat jouw aanbevolen contactmethode is. Je weet nooit wat eruit kan komen.
Wat is een goede profielfoto?
‘Een foto zegt meer dan 1000 woorden’, dat zeggen ze toch wel eens? De relevantie van een goede, zakelijke profielfoto is enorm. Zo worden profielen mét foto volgens de LinkedIn-statistieken tot wel 40% vaker bezocht. Onze tips:
- Bedenk jezelf: Wat wil ik uitstralen? En stem hier je foto op af. Vraag vervolgens aan vrienden/familie of zij vinden dat deze foto goed uitstraalt wie jij bent.
- Zorg voor een foto met hoge kwaliteit.
- Een lach mag best. Het straalt warmte uit en hierdoor lijk je makkelijker te benaderen.
- Kies een foto waar je alleen op staat (niet een bijgesneden foto).
- Kijk in de camera (dit wekt vertrouwen).
- Let erop dat je foto klein afgebeeld wordt, kies dus bij voorkeur een foto van je hoofd in plaats van je hele lichaam.
- Gebruik geen oude foto, doe je niet anders voor dan je bent.
Ten slotte, heb je geen foto van jezelf die geschikt is voor LinkedIn? Trek even snel een representatieve outfit aan en vraag een buurman, partner, huisgenoot of collega of hij/zij een foto van jou wilt maken tegen een neutrale achtergrond. Zo gepiept en je profielfoto kan zoveel verschil maken!
Wat zet ik in mijn headline?
Heel simpel: je functie/expertise en huidige werkgever! Ben je werkzoekende? Plaats dan niet alleen “op zoek naar een nieuwe uitdaging”, maar maak ook concreet wat je te bieden hebt (wat is jouw toegevoegde waarde?). Per wanneer ben je beschikbaar? Vermeld het liefst ook nog in welke omgeving en voor hoeveel uur. Bijvoorbeeld:
“Expertise 1 | Expertise 2 | Expertise 3 | 4jr ervaring in West-Europese markt | v.a. juli ’14 fulltime beschikbaar“
Bedenk namelijk dat recruiters en headhunters op bepaalde begrippen zoeken naar kandidaten. Hoe meer sleutelwoorden jij in je headline hebt, hoe groter de kans dat je gevonden wordt.
Wat moet ik met de samenvatting?
Invullen! Beschrijf in een paar zinnen:
- Benoem kort wie je bent, wat je expertises zijn en welke belangrijkste ervaring je hebt opgedaan. Wat maakt jou anders dan anderen?
- Waarvoor kunnen mensen jou benaderen?
- Welke oplossing kun jij zijn voor welk probleem?
- Voor welk werk of welke samenwerkingsmogelijkheden sta jij open?
Voorkom een heel lang stuk, dan vergroot je de kans dat je samenvatting ook daadwerkelijk gelezen wordt.
Wie zou jou aanbevelen aan anderen?
En mijn privacy dan?
Veel succes en plezier bij jouw activiteiten op LinkedIn. Ook Q-logic is aanwezig op LinkedIn. Omdat we merken dat kandidaten uit verschillende disciplines ook verschillende informatiebehoeften hebben, hebben we per discipline een aparte pagina gemaakt.
Volg Q-logic als organisatie
Volg Q-logic speciaal voor IT professionals
Volg Q-logic speciaal voor Finance professionals
Volg Q-logic speciaal voor Sales & HR professionals
Tot snel!